söndag 24 juli 2011

Födelsedagstavla till min son

DSC_0006

Min son har fyllt 10 år och det är stort. Klart han måste få en tavla denna dag. Ler

Själva basen till tavlan använde jag mig  av kartong så att den inte skulle böja sig av alla färglager. Jag klippte textbitar ur en gammal bok och klistrade fast med Gloss gel. På de penslade jag gesso blandat med vatten för att det skulle bli en mjölkig yta på texten. (Gesso blir dessutom strävt vilket gör att det funkar utmärkt att distressa på den färgen).

Efter det gick jag på med massor av stämplar och mera gesso.

DSC_0009

 

Metall limmades fast med Glossy accent. Metallen svärtades ner med matt akrylfärg och torkades av med hushållspapper innan den torkat.

DSC_0010

DSC_0013

Här kan man se hur lätt det är att tona ut skarvar mellan olika papper med hjälp av lite gesso. Se ovankanten på kalendern.

DSC_0016

Jag använde mig av en tråkig beige ram som jag har liggande länge, målade den i svart och sedan gick jag på med olika metallfärger för att ge den lite patina. Sist av allt strök jag på ett lager silver Crackle Paint.

DSC_0014

Bokstäverna stämplades ut på lite hårdare papper, klipptes ut, distressades, fick lite crackle accent och limmades sedan fast.

DSC_0015

Ett tips: Använd Gloss Gel från Liquitex som lim. Man penslar på det och papper bubblar inte. Jag har köpt det på en vanlig konstnärs affär, finns säker andra märken också.

Hoppas att ni alla får en riktigt bra dag! Nu ska jag försöka lura med barnen ut i trädgården, får se hur det går. Blinkar

1 kommentar:

  1. Vilket tuff och jättesnygg tavla. Så sliten och läcker. Kram!

    SvaraRadera